Έφτασε η ώρα για το πιο περιβόητο χρηματιστηριακό ντεμπούτο στην αγορά από την εποχή της Google – την αρχική δημόσια εγγραφή του Facebook. Ο Mark Zuckerberg και οι συνεργάτες του είναι έτοιμοι να επιστεγάσουν μια από τις πιο ενδιαφέρουσες επιχειρηματικές ιστορίες όλων των εποχών με μια δημόσια προσφορά που αναμένεται να...
προσδιορίσει την αξία της εταιρείας μεταξύ 75 και 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αξία που αντιστοιχεί σε περίπου τέσσερις φορές την κεφαλαιοποίηση της Yahoo!, δύο φορές αυτήν του eBay και είναι σχεδόν ίδια με αυτή της Amazon.com με τα δεκάδες υποκαταστήματα της σε όλο τον κόσμο.
Στην αίτηση εισαγωγής στο χρηματιστήριο, ο Zuckerberg δηλώνει ότι θα αγνοήσει τις σειρήνες του βραχυπρόθεσμου κέρδους και, αντ΄ αυτού, θα επικεντρωθεί στη «δημιουργία αξίας για τους μετόχους και τους συνεργάτες μας σε ένα βάθος χρόνου».
Κόντρα στις φήμες που μιλούν για μια εταιρεία προσδιοριζόμενη κατεξοχήν από τους χρήστες της, το Facebook φαίνεται να προετοιμάζεται για μια εντελώς συμβατική δημόσια εγγραφή, η οποία ουδεμία σχέση έχει με τις φιλοδοξίες περί ισότητας που χαρακτήριζαν τις εκκεντρικές ΙΡΟ του παρελθόντος.
Η δημόσια εγγραφή είναι συνήθως μια καθοριστική στιγμή στην ιστορία μιας εταιρείας, το σημείο εκείνο όπου οι εύπλαστες αξίες της δοκιμάζονται από τις σαρωτικές δυνάμεις του ωμού καπιταλισμού. Η πράξη της δημόσιας εγγραφής σημαίνει ότι το Facebook πρόκειται, αναπόφευκτα, να γίνει ένα διαφορετικό θηρίο. Ως εισηγμένη εταιρεία, θα δέχεται πλέον πίεση, ώστε να μπορέσει να διατηρήσει τον φρενήρη ρυθμό ανάπτυξής του και να συνεχίσει να παροτρύνει τους χρήστες να μοιράζονται πληροφορίες μεταξύ τους και με τους διαφημιστές. Η Zuckerberg & Co. δεν έδειξε ποτέ ότι δυσκολεύεται να κάνει αυτού του είδους τους συμβιβασμούς και, υπό αυτήν την έννοια, δεν θα πρέπει να προκαλεί έκπληξη η αβίαστη συμμαχία της με τις μεγαλύτερες επενδυτικές τράπεζες της χώρας.
Όπως πολλοί άλλοι επιχειρηματίες, ο Zuckerberg θεωρεί ότι έχει μια ανώτερη αποστολή, υπεράνω κέρδους, αλλά, όπως δείχνει η αίτηση του, έχει επίσης σκοπό να χτίσει μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον πλανήτη.
Για πρώτη φορά, ο μέσος επενδυτής θα έχει την ευκαιρία να αποκτήσει ένα κομματάκι από το τεράστιο κοινωνικό δίκτυο μαζί με ένα μερίδιο στα δισεκατομμύρια δολάρια των εσόδων του. Κατά κύριο λόγο, όμως, το Facebook θα παραμείνει μια ιδιωτική εταιρεία. Γιατί; Επειδή ελέγχεται από τον διευθύνοντα σύμβουλο, Mark Zuckerberg, μέσω μιας ειδικής κατηγορίας μετοχών που του δίνει προνομιακά δικαιώματα ψήφου. Αυτός ελέγχει, επίσης, το διοικητικό συμβούλιο. Με άλλα λόγια, μπορεί κανείς να έχει μετοχές της εταιρείας, αλλά δεν έχει τη δύναμη να επηρεάσει με κανέναν τρόπο την πορεία της.
Οι μετοχές της δημόσιας εγγραφής που αναμένεται τον Μάιο θα μοιραστούν μεταξύ των καλύτερων πελατών των Morgan Stanley, J.P. Morgan Chase, Goldman Sachs, Bank of America, Barclays Capital και Allen & Co., οι οποίες αγωνίστηκαν μέχρι θανάτου για μια θέση στο τραπέζι και ένα μερίδιο από τις προμήθειες επί των εσόδων. Το Facebook φέρεται να έπρεπε να αποφασίσει μεταξύ της Morgan Stanley και της Goldman για το ποια θα αναλάμβανε την πολυπόθητη θέση του βασικού αναδόχου, δηλαδή σαν να πρέπει κανείς να επιλέξει μεταξύ μιας βδέλλας και ενός τσιμπουριού για το ποιος θα αναλάβει να του κάνει τη θεραπευτική αφαίμαξη.
Μέσα σε λίγους μήνες, οι τραπεζίτες στα χρηματοπιστωτικά αυτά ιδρύματα θα ορίσουν την αρχική τιμή διαπραγμάτευσης και θα την αφήσουν να κάνει μια ωραία εκτόξευση την πρώτη ημέρα των συναλλαγών, χαρίζοντας στους πελάτες τους μια γλυκιά, εγγυημένη απόδοση.
Βάζοντας στο παιχνίδι μερικές από τις μεγαλύτερες και πιο γνωστές τράπεζες της χώρας, ώστε να διαχειριστούν τη δημόσια εγγραφή, το Facebook όχι μόνο εγγυάται σε αυτά τα ιδρύματα έναν τεράστιο μποναμά, αλλά έτσι ευθυγραμμίζεται επίσης με τη Wall Street, σε μια εποχή όπου ο θεσμός δέχεται την πιο έντονη κοινωνική επίθεση στην ιστορία του.
Ο τρόπος που το Facebook δρομολογεί τη δημόσια εγγραφή του έχει να πει πολλά για την ανοσία του στις εξωτερικές δυνάμεις της ελεύθερης αγοράς στο μέλλον. Ανοίγοντας φιλικές παρτίδες με τη Wall Street στην αρχή του χρηματιστηριακού του ταξιδιού, το Facebook δίνει τροφή για μια δυσάρεστη σκέψη στους χρήστες του: οι προσωπικές τους πληροφορίες βοηθούν τους πλούσιους να γίνουν ακόμα πλουσιότεροι.
ΠΗΓΗ: telecomnews.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου